Grrrr!

Jag är lite på krigstigen idag, detta blir alltså ett mindre upplyftande inlägg.
Dagen började i och för sig bra, Danne och jag var in och handlade de sista julklapparna och det var inte mycket folk. Trevligt helt enkelt. Sedan slog vi på stort idag och storhandlade på inte mindre än två ställen. Ni som läst här ett tag vet att jag inte är vidare förtjust i att storhandla, minst sagt. :( Det är typ bland det tråkigaste jag vet om jag ska vara riktigt ärlig. Två ställen ja. Efter besöket på Coop var jag på mindre bra humör, Visa-kortet hade halats upp och ner ur plånboken ett antal gånger.... :( Sedan var det dags för Maxi, ännu dyrare. Jag var lite smått trött och less när vi åkte hem, men det blev bättre med tiden.
När vi kom hem packade Daniel upp alla kassar, jag diskade och fixade iordning.
Sedan kom samtalet.

Nu ska jag försöka förklara på ett begripligt sätt, det är lite invecklat.
Jag har fått reda på att jag är en av de som har rätt till sk nödvändig tandvård, det innebär att min tandläkarkostnad går på landstingets högkostnadskydd. Jag har misstänkt att jag har rätt till detta men har inte vetat vart jag skulle vända mig för att få ett sånt inty och inte för all del orkat ta tag i det heller. Men nu för några veckor sedan har jag börjat rota i det och det är därför jag jagat handikappomsorgen så länge, för det är tydligen de som ger ut de här intygen, har det visat sig. Jag fick tag på henne i måndags som jag skrev. Men det märkliga var att efter att jag pratat med henne, alltså samma dag, kom det hem ett sånt intyg. Det står att det gäller från den 11 november och fem år framåt.
De har tydligen gjort om intygen och vad jag misstänker gått igenom de som har rätt till detta, för hur sjutton skulle jag annars helt plötsligt fått ett, jag hade ju inte pratat med någon om det förrän i måndags. Att det gäller från den 11 november är ju också lite märkligt, för det är ju rätt lång tid tillbaka.
Hur som helst, jag har en trist räkning på en behanlding jag gjorde den 18 november. Där bland annat den där speciella röndkken är med.Den de fick göra, som var extra dyr, men som de tar till när passienterna inte kan gapa så mycket.
Jag har väntat och hoppats att jag skulle hinna få ett intyg innan räkningen skulle vara betald eftersom, ja, ni förstår jag har ju rätt till det och den är rätt dyr... Jag behöver ju inte sitta här och motivera mig, ni förstår säkert. Jag blev som ni förstår superglad när det här intyget kom och vi var till tandläkaren igår med intyget och räkningen. Inga problem, självklart skulle räkningen strykas
Men så idag ringde de och sa att det inte alls blir så, jag måste betala räkningen eftersom jag inte hade intyget med mig den 18 november när jag fick behandlingen.
Men det var ju svårt eftersom jag inte fått själva lappen då.
Jaja, de säger ju ibland att det är droppen som får glaset att svämma över eller strået som knäcker kamelens rygg, vilket ni vill. Så skedde för mig idag.

Jag låg och grät på sängen och tillslut somnade jag av ren utmattning.
Trött på det mesta. Trött på strul och att allt ska vara så förbaskat kompliserat.
Kan det inte bara flyta på någon gågn?
Vaknade upp helt förvirrad och groggig vid halvfem.
Jag känner mig tom på något konstigt sätt.
Jag måste försöka samla ihop kraft så jag orkar kämpa vidare med detta för jag tycker att jag har rätten på min sida. jag har ett intyg som gäller från den 11 november, punkt slut.
Men försäkringskassan är inblandad också, så då vet man ju aldrig vad som kan hända. ;)

Över till en annan sak som ligger och pyr inom mig just nu.
Ni vet ju, och om inte, så kommer jag med den glädjande nyheten, vinterkräcksjukan härgar vilt just nuu , lite överallt om jag inte missförstått saken.
Trevligt? Nejnej, inte alls.
Daniels moster kom ner till Halmstad idag, hon ska bo hos sin syster, Daniels mamma alltså.. Mostern ringde nu ikväll och ville att vi skulle komma hem dit och hälsa på imorgon. Vi har varit lite tveksamma eftersom vi inte är helt krya och vi ska ju ändå träffas snart till jul osv.
Nja, alltså, det ska vi nog inte.
Efter några minuter berättar mostern att min svärmor legat och spytt hela natten och det har kommit från andra hållet med, om ni förstår?
Vinterkräcksjukan kan det ju vara sa mostern.
Jaha, ja då sätter vi inte vår fot hos er sa jag, blev ju ganska upprörd på en gång, att de ens bjudit in oss. Ja, men E, svärmor alltså, har varit på stan idag och hon har inte mått så illa, bara lite.
Okej? jamen då kommer vi ju! Not
Ilskan bara for rätt upp i huvudet på mig.
Om hon nu har den, kanske en lindrig variant, vad vet jag, men hur många har hon smittat idag då?Den är ju så väldigt lätt att ge vidare om man säger så.
Hoppas du inte får den nu då, sa jag.
Mostern fortsatte att berätta att E skulle på någon samankomst imorgon om hon orkade och inte mådde illa.
Usch, jag blir så trött. Nu är jag känslig, för jag börjar nästan gråta. Det är ju inte klokt, tanklöst kallar jag det.
Jag berättade att jag varit sjuk igen, att jag är så slemmig och att det varit en riktigt jobbig period nu, ganska länge. jag får ju allt. Jag har ju ett hål rätt in i luftstrupen som sagt, inget som skyddar. Inte så konstigt jag blir sjuk. Ta på dig varmt om fötterna sa hon.
Ja okej.
Jag slutar för idag tror jag.
Ska nog lägga mig i ett varmt bad.
Hoppas jag inte gjort er deppiga med det här inlägget.
Ibland blir jag bara lite smått överbellastad... :)
Var rädda om er nu och sov gott inatt.
Kram

Kommentarer
Postat av: Jen

Ok alltså, inte ditt fel att du inte hade fått intyget innan men det står ju klart och tydligt när det gäller så dom kan stoppa upp sin räkning där bak. Och så bjuder man inte in folk överhuvudtaget om man är sjuk speciellt inte folk med barn. Vad är det för idioter??? Du stå på dig, jag hejar på dig allt vad jag orkar. Kram kram kram

2008-12-19 @ 09:00:08
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Jen

Ok alltså, inte ditt fel att du inte hade fått intyget innan men det står ju klart och tydligt när det gäller så dom kan stoppa upp sin räkning där bak. Och så bjuder man inte in folk överhuvudtaget om man är sjuk speciellt inte folk med barn. Vad är det för idioter??? Du stå på dig, jag hejar på dig allt vad jag orkar. Kram kram kram

2008-12-19 @ 09:00:08
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Annica

Älskade vän!

Vilken röra!!

Självklart borde de stryka räkningen. Det är ju inte ditt fel att du inte fick untyget tidigare. Det är den 11:e som gäller. Och inget annat! Stå på dig! DU HAR RÄTT!!!

Ibland undrar jag hur folk är funtade. Ta på dig varmt om fötternar?!?! VA?! Hur tänker hon?

Tänk om du vore närmare. Då skulle jag kommit över direkt med en stor kram.

Du får en här istället. Håll till godo!

KRAM!!!!

Det bästa med kramar över nätet så här är att för varje gång du läser ordet så får du en ny kram. Med andra ord så räcker de längre än en fysisk kram... ;-)

KRAM!!!

2008-12-19 @ 14:42:07
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Fröken Sparsmart

Åh, hoppas verkligen det reder ut sig med det där intyget.



PS. Du har ett pris hos mig.

2008-12-19 @ 15:52:06
URL: http://www.metrobloggen.se/sparsmart
Postat av: bjorne

Verkar tungt nu,men snart nytt år och då är dessa bekymmer historia,det måste vända snart med både det ena och andra,trevlig helg på er o kram,nu ska jag o Ella se på Nicke nyfiken.

2008-12-19 @ 16:08:51
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: soffie

nej men vilken röra hoppas det blir ordning på allt,

kramen till dej,

du jag skulle heller aldrig åka nånstans om jag visste de hade spysjukan jag är skiträdd för att bli smittad av den,

må gott ikväll

2008-12-19 @ 17:02:26
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: lena

Den här vinterkräksjukan är inget jag vill ha in i detta hus nu,för har ju nyss gått igenom flunsan.

Tycker synd om dig,verkar som det aldrig får vara lugnt.Hoppas allt vänder snabbt för dig vännen!!

Ha en fin helg, kram lena.

2008-12-19 @ 22:12:50
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0