Jul utmaningen!

Jag har blivit utmanad av
Lena
och för en gång skull ska jag anta utmaningen på en gång.


Blondiies

 Lilla Jullista för Sveriges Bloggare

Blondiie har gjort en egen liten jullista som jag oxå varit med i! Var med du oxå!

När du gjort utmaningen på din blogg, svara då i min gästbok så jag kan kolla dina svar samt gå till

Blondiies jullista

 och tala om att du gjort den så vi ser hur många man kan sprida en lista till genom ETT inlägg! Skriv i inlägget du gjort den samt din adress eller nått

annat skoj =D Tror ni 100 personer gör den? Det återstår att se!!!


Har du köpt en chokladkalender?

Nix, det har jag inte.

Om ja, har du öppnat några luckor för tidigt?

Nej, som sagt, har ingen.


Har du hunnit med att köpa alla julklappar?

Nej, men jag har bestämt vad jag ska köpa till en del iaf. Haha

Till vem är det svårast att köpa till?

Till lillebror och pappa.

Dricker du alkoholfri glögg?

Japp, för det mesta.

Har det hänt att du aldrig stressat inför julen?

Jag brukar faktiskt inte stressa så himla mycket. Detta beror nog på att jag slipper stå med all julmat, det gör min käre pappa.


Hur många stjärnor ger du till årets julkalender?

Har inte sett den.

Vilken är den bästa julkalendern genom tiderna?

Trolltider, i slutet av 80-talet gick den väl?


Säg en person som du velat säga "God Jul" till men aldrig vågat/orkat eller kanske glömt?

Jag kommer inte på någon nu, det har säkert hänt men jag försöker säga det till så många som möjligt.

Vem är det som julpyntar hemma hos er?

Jag med hjälp av mamma.


Vem klär granen och vem bestämmer hur den skall se ut? Hur SKA den se ut?

Vi har faktiskt ingen, bara n liten plastgran.

Plastgran eller äkta

Plast men det luktarju mer med en äckta förstås.

Älskar du att få julklappar eller att ge bort?

Ge bort är ju alltid väldigt roligt speciellt om man är nöjd med vad man lyckats hitta på. Kul att få också. hihi


Vill du fira julafton utomlands eller i vårt kära Sverige?

Vi har firat flera jular utomlands när jag var mindre. Men jag förerdrar att vara hemma i Sverige.


Känner du någon julstämning nu?

Jajemen!

När kom din julstämning?

Runt första advent.


När skall man sätta upp adventsljusstakar? När är tidigast vs. senast?

De ska vara uppe första advent. Jag bryr mig inte jättemycket när andra sätter upp dem, jag ser ju ändå inte det. Hihi Bara jag vet att de finns där runt första advent så är jag nöjd.


När julpyntar man?

Det mesta åker upp första advent.

Skickar du julkort?

Ja, speciellt nu är det roligt när vi får skicka julkort med Jens på. Hihi


Vilken senap till skinkan?

Äsch, är inte så noga, gillar skinkan som den är.


Viktigaste på julbordet?

Skinkan, sillen, laxen och grönkålen såklart!


Julmusik jag inte kan vara utan?

Det ska vara mycket av den varan. Har en skiva med Snöstorps ungdomskör som jag bara älskar. Den spelades in för några år sedan och min syster är med, den skivan är underbar.


Världens bästa jullåt?

Jag tycker mycket om Gläns över sjö och strand, men det finns så många vackra.


Julknäcke eller vörtbröd?

Vörtbröd


Vilket julgodis är viktigast? Gör du det själv?

Knäck älskar jag men gör ingen själv, det är så svårt att pricka formarna. Hihi och man kan ju liksom inte känna sig fram heller, ajaj!


Vilka traditioner har ni? (fattar av Blondiies svar att det handlar om julafton)
En lugn förmiddag hemma hos oss, bara jag, Daniel och Jens.
Vi äter såklart tomtegröt till lunch.
Hem till mina föräldrar och dricker glögg och myser.
Kollar Kalle och så sitter jag och talar om precis vad som händer eftersom jag tycker att det är så häftigt att jag fortfarande kommer ihåg allt som händer och när. (jag såg Kalle senast när jag var elva år, med ögonen alltså, nu är jag 30) Det har satt sig liksom, så det spelar ingen roll att jag är blind jag ser allt i huvudet ändå. Hihi
Jag plus svärmor och min mamma åker till kyrkan och går på julbön.
När vi kommer hem slår vi oss ner vid pappas underbara julbord, om vi har tur... Pappa har ibland varit så trött på julmaten efter alla julbord så ibland bjuder han på anka istället och det är inte dumt det heller. Om det inte blir julmat på julafton äter vi det på juldagen istället.
Sedan kommer tomten och en mycket långdragen prosess tar sin början.
Sedan brukar vi spela lite spel och fortsätta mysa.


Färdiginslagna paket eller paket att slå in hemma?

Jag är glad när de slår in i affärerna, annars tar Danne vid och slår in så fint.


Fet stila det du gillar nedan!


Pepparkakor - Lussebullar        

Skumtomtar - Knäck          

Ischoklad - Marsipan

Köttbullar - Prinskorvar

Julkorv - Julskinka 

Lax - Sill        

Revbenspjäll - Janssons frestelse   

Paradis - Alladin

Rullsylta - Pastej

Glögg - Julmust

Rödbetssallad - Dopp i grytan

Ris a la malta - Risgrynsgröt

Hemma - borta


Och slutligen....


5 Fördelar med julen enligt mig:


Gemenskapen med familjen
Förväntningarna
Besöken i kyrkan och värmen det ger.
God mat
Glada barn

5 Nackdelar med julen enligt Fröken mig:

Att ensamheten känns extra svår för de som är ensamma och inte har någon att dela allt med.

Stressen som råder.
Långa köer
Att försäljningsrekord slås varje år.
Att alla inte har det lika bra som jag.


Alla som läser denna skall anta utmaningen i den mån man vill =)

Utmana sen dina bloggvänner!!!


Kommentarer
Postat av: Lena

Har läst dina svar...en hel del gemensamt :) Jobbar din pappa som kock?



Ps. fattar att det skulle vara jobbigt att göra knäck med hjälpa av känseln! aj,aj till och med värre än för mig att sätt upp julstjärnan på granens topp...haha



God natt på dig!

2008-12-10 @ 22:17:58
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Lena

Har läst dina svar...en hel del gemensamt :) Jobbar din pappa som kock?



Ps. fattar att det skulle vara jobbigt att göra knäck med hjälpa av känseln! aj,aj till och med värre än för mig att sätt upp julstjärnan på granens topp...haha



God natt på dig!

2008-12-10 @ 22:23:24
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: lena

Det var en lista som heter duga!!

Ska försöka göra den någongång när jag har lite mera tid.Jag vet att det är en del utmaningar jag fått som jag lovat göra,fast det blir aldrig av hehe!!Det var mycket som du skrev som jag håller med:)Ha det fint vännen, kram lena.

2008-12-10 @ 22:31:36
URL: http://lenahellstrom.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

hej vännen! vad roligt att du tittade in igen.

är så fashinerad av det du berättade att du minns allt ur kalle, det måste ju vara helt underbart =)

Hur är det egentligen, jag har alltid tänkt att blinda bara ser svart, men du som sett måste ju minnas dur allt sågut och trots du inte ser med ögonen måste du ju få samm bilder som en seende haft? kan inte förklara hur jag menar, men jag hoppas du förstår!!!

vilken tradiotion med att gå till kyrkan, av alla som svarat är ni bara 2 som gör det, fast det egentligen är anledningen att vi firar jul!!!



hoppas ni får en helt underbar jul!



kramar i massor

2008-12-10 @ 22:55:41
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: T

Du har fått ännu en award! ;-)



kRAM

2008-12-10 @ 23:00:56
URL: http://modestymom.blogg.se/
Postat av: ssoffie

kul att läsa om dina julbestyr,har också antagit den,

ha en goo dag!

2008-12-11 @ 08:27:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lena

God morgon på dig!

2008-12-11 @ 09:15:36
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Malin

Godmorgon! Hoppas du får en hälig dag! Här öser snön ner och det ligger ett vitt täcke över marken! Vackert!!! Kramiz M

2008-12-11 @ 10:43:54
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Malin

Du har en utmaning på min blogg!

2008-12-11 @ 11:05:31
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Lena

Hej Ulrika!

Du har en utmärkelse att hämta på min blogg :)



Kram

2008-12-11 @ 11:14:33
URL: http://lenakald.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0