Om kon

Här kommer ännu en grej jag fått av kära Anne.
Lite gullig, eller vad säger ni? :)

Faktauppsats om ko, skrivet av en mellanstadieelev :-)


Historian om Kon
Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in til staden, men bara när den skal dö.
Men det bestämmer den inte själv.

Kon har sju sidor... Den översta sidan - Den nedersta sidan - Denfrämre sidan - Den bakre sidan - Den ena sidan - Den andra sidan- Och den invändiga sidan.

På den främsta sidan sitter huvudet... Och det är för att hornen skall Ha något att sitta fast på. Hornen är av horn och dom är bara till prydnad.
Dom kan inte röra på sig, men det kan öronen. Dom sitter på sidan av hornen.
Kon har två hål framme i huvudet. Dom kallas ko-ögon. Kons mun kallas mule.
Det är nog för att den säger mu.
På den bakersta sidan sitter svansen... Den använder den för att jaga Bort flugor med, så att dom inte ramlar ned i mjölken och drunknar.
På den översta sidan - Och den ena sidan - Och den andra sidan, är det Bara hår... Det heter ko-hår och har alltid samma färg som kon.
Färgen på kon heter kulör. Den nedersta sidan är den viktigaste för där hänger mjölken. Och när mjölkerskan öppnar kranarna så rinner mjölken ut. När det åskar så Blir mjölken sur,
men hur den blir det har jag inte lärt mig ännu. Kon har Fyra fötter. Dom heter kofötter. Dom kan också användas till att dra ut Spikar med.
Kon äter inte så mycket, men när den gör det äter den alltid två gånger. Dom feta korna ger helmjölk. När kon är dålig å magen ger den ost. I osten är
det hål.Men hur den gör hålen har jag inte heller lärt mig ännu.
Kon har bra luktsinne. Vi kan känna lukten av den på långt håll. Kons valpar heter kalvar. Kalvens pappa heter tjur, och det gör kons man också.
Tjuren ger inte mjölk och är därför inte ett däggdjur.
Den som kommer och hämtar kon när den blir gammal heter kofångare. Den sitter ofta framme på bilar. Så blir kon slaktad, man häller mjölken i paket som
vi kan köpa i affären. Kons fyra fötter skickas till snickaren. Det kallas återanvändning.
Som man kan se är kon ett nyttigt djur. Och därför gillar jag kon väldigt
mycket.  
  Lärarens kommentar: Jag har aldrig läst något liknande!,___  


Kommentarer
Postat av: Annica

Åh vad skönt att du bytte till ett roligt inlägg istället för det innan... HUGA!

När jag gick på kursen som jag berättade om, när jag hade ont i händerna. En av tjejjerna som var blind hade en talande dator. Men det var en hemsk röst! Fy! Hur kan du skratta åt något som jag skriver om det läses upp av en sån röst?! ;-) Hm.. Ser du den där blinksaken jag gjorde nu?

Ja du förstår vad mycket jag kommer fråga nu...

Jag jobbade som tågvärdinna innan jag blev gravid. Ett underbart roligt jobb. Men det jobbet kommer jag nog aldrig tillbaka till. Men något annat ska jag göra. Jag vill jobba. Med något. På något sätt. Men vad vet jag inte än. Sitter ju också i den sitsen att kroppen blir sämre och jag vet inte vad jag orkar och klarar av. Varför bor vi så långt ifrån varandra?!

Nu måste jag laga mat. Har hämtat sonen och hängt tvätten i tvättstugan. Så jag är lite slut. Men mat måste vi ha. Kan ju inte leva på muffinsen hela dagen.. Eller?

KRAM!!!!!

2008-09-02 @ 16:35:31
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Annica

Japp! Det blev en blink!

Förstår att du inte vill pka iväg när du har ont. Hoppas att träffen med dina föräldrar uppväger det.

Ha det så trevligt med familjen nu så kanske vi hörs något mer sen.

KRAM!

2008-09-02 @ 17:06:08
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Annica

Fasen! Jag ser stavfel! Hur läser den då? pka betyder åka. Så! Fixat! Nu mat.

KRAM!

2008-09-02 @ 17:07:41
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Annica

Vad häftigt att den klarar det! Ja den är säkert förprogrammerad. Som mobiltelefonerna. När man skriver ett sms så finns ju de flesta ord med i telefonens ordlista. Kanske lika med din talande kompis. Har den något namn? Eftersom den har en röst kanske det lätt blir att man nämner den vid namn.. Eller så är jag bara knäpp! ;-) Inte helt otänkbart..

KRAM!!!

2008-09-02 @ 20:27:21
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Annica

Jaha. Men tanken jag hade i huvudet var om du hade döpt det till något själv. Typ:

-Nu tar jag en date med "Gunnar" och kollar bloggen en stund.

Ja du förstår. Jag är knäpp. Kan bara skylla på Stefans släkt. De döper allt. Bilar, cyklar tv-apparater, datorer. Ja, allt!

Jag skyller på det. ;-)

KRAM!

2008-09-02 @ 21:13:14
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Helena

Haha, den där verkar gå som en löpeld nu, fick den på mail av min mamma idag och på jobbet hade den gått laget runt förra veckan, hur söt som helst!



Tack snälla du för dom goa orden!!

2008-09-02 @ 21:43:30
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0