Ser frisk ut

Ont i halsen och småfebrig känner jag mig nu men planen är att slå ner det under natten.
Jens är snorig och så där.

Jag var ju och bytte min track idag, då kände jag mig superbra så jag bad inte om någon odling. Läkaren, som jag för övrigt tycker mycket om förutom att han jämt är supersen, sa att jag såg väldigt frisk ut. Har du gått upp i vikt frågade han.
Det har jag gjort, typ fyra kg eller något, är nu uppe på stadiga 41 kg och mår mycket bra av det. Men jag gillar inte att höra en sån kommentar. det sitter i sen gammalt.
Sedan jag var 14 år och vägde 22 kg har jag alltid haft problem med att gå upp i vikt. Rasar snabbt när jag inte mår bra och 35 är vad jag legat på de senaste åren förutom när jag var gravid då.

Iaf, jag blev ju sjuk i barnreumatism när jag var sex år. Det tog lång tid innan de kom på vad felet var. När diagnosen var fastställd skulle jag börja ettan. För att stoppa inflammationerna, främst de jag hade i vänster öga, satte de in chockdoser av kortison. jag låg inne på Akademiska i Uppsala och vad jag kommer ihåg av den tiden var att jag satt i en matsal, det var jag plus massor med gamla människor.... :) Och att jag hade en stor hög av vita tabletter i en burk som jag skulle trycka i mig. lärde mig fort att ta många på en gång.
Chockdoserna fick till följd att jag svullnade upp riktigt mycket lagom till det var dags att börja skolan. Jag blev retad och kastad i taggbuskarna.
När jag tänker tillbaka på den tiden, gick bara i den skolan i ett år, var att det alltid regnade men så kan det ju inte ha varit? I början av tvåan opererade jag ena ögat för första gången och sedan blyttade vi ner till Simlångsdalen utanför Halmstad.
Där blev jag aldrig retad men minnena från första klass sitter kvar.

Jag har behandlads med chockdoser många gånger och alltid mått dåligt över hur jag svullnat upp av det.
Kunde ju se själv hur jag såg ut men sedan fick jag även höra kommentarer från andra. Jag vet att tex mamma alltid tyckt det varit jobbigt att jag svullnat upp så mycket och det har såklart påverkat mig.
Fast det värsta var nog när en läkare nöp mig i sidan och sa:
-Här var det mycket kortisonfet.
Då var jag tolv år och behandlades för min inflammation mellan första och andra kotan i nacken. Det som tillslut resulterade i en steloperation i London 91.
De försökte med kortison först men när inflammationen inte gav med sig och min ryggmärg tillslut hotades att bli skadad så var de tvugna att skicka mig till London. Där fanns den enda läkaren som gjorde den typen av operationer på barn. Jag var det trettonde barnet i världen som genomgått en sån operation vid den tidpunkten alltså.
Den operationen var nödvändig eftersom mitt tillstånd var livshotande men absurt nog så är det antagligen sviter efter den operationen som gett mig de problem jag nu har i halsen. När de opererade nacken på mig gick de inte bara in bak i nacken utan även in genom munnen och bak i nacken  från det hållet för att ta bort den inflammerade leden.
Ärret har vuxit konstigt och gjort det trongt för mig att få luft, så tror dem. Dessutom är jag som sagt stel i nacken och då är det inte lätt att få ner de instrument som behövs för att skära och ha sig där...
Så kan det slumpa sig ibland.

Men det var ju det här med att jag inte gillar att höra att jag gått upp i vikt även om jag egentligen är glad över det.
Framför allt det där som den där läkaren sa till mig har satt sig, tolv år är en känslig ålder. Jag hade precis blivit blind och hade en hård krage dygnet runt eftersom min nacke absolut inte fick rubbas. jag fick byta krage när jag skulle duscha. Då höll mamma mitt huvud i ett fast grepp medan pappa bytte krage på mig. Någon gång om dagen fick jag ligga på rygg och lyfta bort framdelen av kragen så min hals och haka fick luftas lite.

Gamla goda tider det där... ;)
Nej såklart inte, bland det värsta jag gått igenom men som vi alla vet så är barn mycket anpassningsbara och jag tror att de klarar mer än vad vuxna gör.
Jag är iaf tacksam över att jag förlorade min syn när jag var tolv och inte 32.
Alltså nu när jag skriver bara hoppar det upp gamla minnen från nackperioden. jag hade så gruvligt ont att jag låg bak i klassrummet på en soffa under lektionerna. Den sista tiden innan operationen gick jag på morfin.
Mest tänker jag på mina föräldrar.

När mamma och mina småsyskon var ner till Lund för att säga hejdå till mig och pappa innan vi skulle åka till London. mamma viste inte om hon skulle få se mig igen och resan hem till Halmstad har hon inget minne av. Hon kommer ihåg att hon stannade till någonstans för att få luft.
Pappa viste inte om han skulle få åka hem själv.
Under operationen som tog sju timmar gick han omkring på Londons gator. En tid satt han på en pubb och drack kaffe. Undrar vad han tänkte på?
Vad hade jag tänkt på om jag varit i samma situation och det var Jens som låg där på operationsbordet?
Jag har sett min pappa gråta tre gånger. När vi fick besked om att min syn inte gick att rädda, på kvällen innan min nakcoperation och nu i februari när hans lillebror dog.
Vill inte se det något mer, eller höra.

Mastodontinlägg idag också.
Bara minnen som pockar på och det är skönt att få skriva om det även om jag tragglat detta förut. Det vet ni som läst min blogg länge. ;)

Men jag är glad för mina 41 kg och det tyder ju faktiskt på att jag mår bra. Lederna och halsen har hållt sig bra en längre tid så jag har kunnat träna och det är a och o för mitt välbefinnande.

Stor kram till er som orkat läsa detta och till er andra också såklart. :)
Godnatt!

Kommentarer
Postat av: Marie

Tack för att du delar med dig av din sjukdomshistoria och dina tankar och känslor kring den.En inbjudan till ditt inre som ger en djupare vänskap, känns det som./Kramiz

2009-09-12 @ 00:00:44
URL: http://havoskog.blogg.se/
Postat av: Anki

Du får skriva hur långa inlägg du vill för det är alltid fängslande läsning! Att du gått upp i vikt är ju positivt det måste ju vara en del muskler så som du tränar och det skall du vara glad för. Jag som också varit med när min son fick reumatism förstår vilken oro dina föräldrar har haft. De har fått uppleva mycket värre saker än mej, men bara att få veta att ens barn är sjukt det är fruktansvärt tufft. Man funderar mycket på hur det skall bli i framtiden också. Nu tassar jag på tå här hemma för Robin är fortfarande helt symtom fri, varför vet ingen men det är fantastiskt. Jag finns hos dej när du har det tufft och du är en kämpe. Kram Anki

2009-09-12 @ 09:57:41
URL: http://anci62.blogg.se/
Postat av: Miiqa - jag överlevde min barndom

Jag tyckte det var en väldigt okänslig och korttänkt läkare. Det är väl ingen som vill höra att man blivit fet av sina mediciner?



Du är stark och jag beundrar dig väldigt mycket. Och jag är glad över att höra att du mår såpass bra.



Skickar dig många kramar (fortfarande bacillfria eftersom de är över nätet :) )

2009-09-12 @ 10:24:03
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/
Postat av: Jack

Snygg blogg;) Händer idag :D?

2009-09-12 @ 12:22:57
URL: http://paraplyjack.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Du, den kommenttaren är du värd 100 gånger om. Du har och har haft det supertufft!!

ramar i massor till dig!!

2009-09-12 @ 13:09:58
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Annica

Ja du Ulrika. Du har nog gått igenom mer än vad en normal människa gör på ett helt liv. Och se vilken fantastisk och underbar människa du blivit. Stark, kärleksfull. En enorm empati och förståelse för andra människor. Daniel och Jens är lyckligt lottade som får ha dig.

Stackars lille Jens som är dålig. Hoppas att han slipper feber och att du får vara frisk. Jag ligger själv mest i soffan och ser på film med Emil. Inte fy skam det heller. Och har jag riktig tur så lagar Stefan middag. Det finns fördelar med att vara sjuk! ;-)

Massa kramar till dig!!!!

2009-09-12 @ 15:26:48
URL: http://afroditeskrypin.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Jag älskar dina "mastodont inlägg" som du kallar dom! :-) Det är så fascinerande att få läsa om det du gått och går igenom! Jag ryser när jag läser det, för jag beundrar dig och din styrka ( men det vet du ju) och man undrar varför man sitter här och gnäller egentligen, ja på min blogg alltså.



Nu hoppas jag att du blir bättre i halsen, ja och självklart Jens också!



Massa kramar till dig och hela din familj!!

2009-09-12 @ 16:15:21
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tycker om långa inlägg! Du är verkligen en riktig kämpe du Ulrika! Det var längesen jag kommenterade här, så nu måste jag ju klämma ner några rader. Läste en jättefin artikel om dig i en gravidtidning, blev alldeles uppspelt när jag såg att den handlade om dig!

Ha det bra, sköt om dig!

Kram

2009-09-12 @ 19:24:53
URL: http://nissetroll.blogspot.com
Postat av: Jen

Ursäkta språket men VEM FAN KASTA DIG I TAGGBUSKARNA? Vi vill ha en offentlig ursäkt i Aftonbladet och Expressen NU. Smarta kommentarer om din vikt från övriga också,,, EN URSÄKT FRÅN ER MED TACK IDIOTER. Jaha, själv är jag fet som jag vet inte vad efter 2 tuffa graviditeter och 2 akuta kjesarsnitt. Svag i lederna är man också, kass,, gnäll gnäll,, MEN det regnar inte för då hade jag lackat ur just nu för det gillar jag inte. kram kram

2009-09-12 @ 21:00:33
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett litet barn och nu en vuxen kvinna ska inte behöva gå igenom allt det här! Livet är orättvist Ulrika, orättvist. Önskar jag kunde ta din värk och slänga den låååångt bort! Och allat hemska minnen från skola, operationer och sjukdomar - puts väck!

Kram

2009-09-15 @ 07:03:28
Postat av: Gizze

Nu..har jag läst detta inlägg-eftersom jag blev nyfiken om vad du varit med om-



Du stackars människa, stackars liten- Detta visar vilken styrka människan har! Det är Du beviset på!



Kommer fortsätta läsa...men nu ska jag sova;)



Stor Värmlandskram /Gizze

2010-02-13 @ 00:11:01
URL: http://gizzez.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Här sitter jag och gråter. Känner igen mig så mycket i dina funderingar kring dina föräldrar. Mina föräldrar har också varit i situationer när dom inte visste om jag skulle överleva och nu när jag själv är mamma är det svårt att tänka det på ibland. Även fast inlägget är lite gammalt ville jag lämna en kommentar, för jag känner så med dig. Alla tankar som kommer upp ibalnd, det upplever jag också. Ska läsa vidare imorgon, nu ska jag försöka sova lite.



Stora kramar!

2010-02-21 @ 23:45:36
URL: http://madredetres.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0