Ett mail

Det här med bilbarnstolen har legat och gnagt i mitt huvud och så fort jag tänker på det blir jag helt arg och ledsen.
Jag tycker det är så orättvist. Jag själv är ju inte drabbad nu, men om jag får ett barn till någon gång i framtiden blir det inte lätt att ta sig någonstans. Sedan tänker jag självklart på andra i samma situation, för de måste ju liksom finnas. Jag känner ingen av dem men hoppas de också tycker det är helt uppåt väggarna.

Iaf, har jag funderat på vad jag ska göra och bestämde mig, nu i eftermiddags, för att maila Hallandstrafiken och fråga om de verkligen menar det som står i den nya regeln. Hoppas på ett svar och sedan utifrån det agera på något sätt, för jag tycker det är dåligt.

Här kommer mitt mail till Hallandstrafiken, tyck gärna till och kom med förslag på vad jag ska göra.


Hej!
Om mailet nu är skickat till fel adress tar jag för givet att ni vidarebefodra det till ansvarig.

Jag har läst att ni gjort en del ändringar i färldtjänsten, bla vad det gäller bilbarnstolar.
Jag har ett barn som fått använda bilbarnstol och får alltså göra det till han inte längre behöver en.

Men de färdtjänstresenärer som nu får barn kommer alltså inte längre ha den möjligheten. När barnet vuxit ur den mindre stolen och ska sitta i en bilbarnstol
som är större vilket de gör ungefär vid sex månader, så kommer det inte längre vara möjligt att ta färdtjänsten med barnet, enligt mig.

En sådan stol väger ungefär tio kg, den är inte gjord för att bäras omkring på och bilarna ser olika ut och stolen passar inte alltid till alla bilar.
Jag har pratat med mina vänner som är friska och de ser själva att det praktiskt sätt inte skulle fungera för dem att bära omkring på en bilbarnstol, tex
på stan. Vi som dessutom har ett funktionshinder har ännu svårare. Jag själv är graft synskadad och reumatiker.

Enligt era nya regler ska jag alltså själv montera in stolen i en bil som ser annorlunda ut för varje gång.
Jag ska dessutom när jag kommer fram till resemålet, bära på denna stol, plus en käpp, plus ett barn, plus väska och ev vagn.
Så blir det i mitt fall. sedan antar jag att det finns rullstosburna personer som har barn också, samma problem för dem, fast kanske ännu knepigare.

På grund av era nya bestämmelser kan jag inte längre ta färdtjänst då jag har ett barn som är mellan sex månader och fyra år, då jag ska ta med mig henne/honom

Jag kan inte köra bil, inte cykla, inte ta bussen och nu inte heller ta färdtjänsten.

Jag undrar ur ni resonerar?
Att det inte är ert problem?

För mig och för människor i min situation som är beroende av färdtjänsten så ställer det här till med obeskrivliga problem.
Jag känner mig både arg och väldigt ledsen.
att istället för att göra färdtjänsten bättre väljer ni att göra det svårare för funktionshindrade föräldrar.

Tyvärr är det här ett så stort problem, så om jag får den stora lyckan att bli mamma igen så kommer det här inskränka på både mitt och mina barns liv.
Jag vore tacksam för ett svar. Motiveringen att det skulle vara säkrare köper jag inte eftersom,som jag skrivit ovan, min stol som jag tar med inte passar
i alla bilar. Att jag som blind dessutom ska montera in den i en bil som jag inte vet hur den ser ut, ser jag som en säkerhetsrisk bara det.


Hälsningar
Ulrika Östberg


Kommentarer
Postat av: Titti

Bra Gullis! Konsekvent, ärligt och med känslor! :) Lycka till! Säg till om vi kan skriva på nån protestlista eller nått :) Kram

2010-10-26 @ 07:27:10
Postat av: Anki

Bra skrivet jag hoppas att de läser det och ger dej ett svar. Det verkar ju helt galet vem orkar bära omkring på en bilbarnstol på stan? Kram

2010-10-26 @ 11:02:24
URL: http://tankesymfoni.blogg.se/
Postat av: Linda

Tycker det är bra att någon reagerar och vågar ifrågasätta när de beslutar om saker som inte är bra för majoriteten.

2010-10-26 @ 19:16:51
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Jättebra skrivet Ulrika, hoppas verkligen de lyssnar på dig!

Kram och ha en underbar vecka du med!!

2010-10-26 @ 19:18:28
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag tycker att det var jättebra skrivet! Jag fick tårar i ögonen när jag läste, hoppas att de ansvariga reagerar på samma sätt.



Nej, jag förstår verkligen att du inte själv går och badar med Jens, det är ju fullt upp att hålla reda på barnen när man kan se. Du får följa med och sitta och fika när han är ungefär 10 år och kan ha med en kompis så de kan ha lite koll på varandra och bara ha en vuxen med som lite moraliskt stöd (och som som kan betala glass...).



Hoppas det löser sig med färdtjänsten!

Kram Marie

2010-10-26 @ 19:20:52
URL: http://nissetroll.blogspot.com
Postat av: Elin

Vi hoppas på att idioterna får lida för det. Det är alltid fel människor som drabbas av det.

Särskilt du, som får ta så mycket skit.

Njae ikväll är det tungt. Svårt när jag inte riktigt vet hur jag ska hantera allt som kommer upp. Allt samlas på hög liksom.

hur mår kroppen/halsen nu?

kramar

2010-10-26 @ 19:41:32
URL: http://uturanorexin.blogg.se/
Postat av: soffie

himla bra skrivet å det verkar ju så idiotiskt att de ej ska kunna gå att ha med sig ett större barn,hoppas verkligen din skrivelse ger bra resultat,

massor av kramar till dej

2010-10-26 @ 22:48:27
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Malin

Du gör dig inte bet minsann, bra skrivet, håller tummarna för att du får igenom ett resultat också!! Kraaam!

2010-10-30 @ 22:37:57
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Linda

Jag tänkte på dig när jag satte in bilderna.

2010-11-01 @ 18:13:13
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Jag tycker det är bra, skicka iväg det. Om ingen klagar och reagerar så går ju liksom alla beslut bara igenom. Nu kanske dom ändå tänker en extra gång och kanske blir det en ändring. /Kram vännen

2010-11-02 @ 02:26:32
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Tänker på dig och vill bara skicka en stor kram och hoppas att halsen blir bättre snart snart snart!!



Kraaaaaaam!!

2010-11-02 @ 15:38:30
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hej!!! ja stå på dig om bilbarnstol inte lätt att springa med på stan och det tror jag inte någon skulle vilja göra. Tänker på dig min vän. Kram

2010-11-02 @ 17:46:13
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: bjorne

Hej Ullis hoppas allt är som det ska och det där med barnstolen får dom aldrig igenom så tror det är lugnt,ha en bra vecka, kram.

2010-11-02 @ 20:32:16
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0