Skitsnack

Nya skattesänkningar är på gång, ingen är förvånad, eller hur?
Skattesänkningar, dvs en hundring eller två mer i plånboken, är det vi medborgare helst vill ha, de medborgare som kan/har lust att jobba vill säga...
Dlädjande besked alltså?
Att restaurangmomsen halveras är ju också  någonting att glädjas åt, om man är restaurangägare iaf.
Vilket jag inte är, så jag glädjs inte så där jättemycket för det.
Jag är varken löntagare eller restaurangägare så det är helt enkelt inte min dag idag kan jag konstatera.
Man kan kanske tycka att jag borde glädjas för andras skull  istället då, men jag har svårt för det, i den här frågan iaf.

Nu ska jag sluta vara spydig och komma fram till varför jag stod upp framför tv:n och sa en hel del fula ord när jag lyssnade på Rapport ikväll.

Jag kände mig uppgiven, men knappast förvånad,  när jag hörde om skattesänkningarna och rabblandet om vad den skulle innebära för olika inkomstgrupper.
Det första jag hajade till inför var när de sa vad det skulle innebära för en gymnasilärare som tjänar 30 000 kr. Några hundra var det väl, vilket är ovessäntligt,  men jag hade ingen aning om att en gymnasilärare känar 30 000 kr?
Kanske i Reinfeldts värd?
Jaja, det är som det är med detta och Moderaternas gamla skattesänkar-politik röstades faktiskt fram i höstas, så nu får vi det.

Men att tro eller säga, att restaurangmomsen kommer leda till fler jobb, det är rent ut sagt struntprat.
Eftersom priserna inte kommer gå ner ökar inte heller gästantalet och varför behövs det då anställas fler personer när det går runt  på det antal som finns nu?
att avbelasta den nuvarande personalen kan man ju göra men jag tror inte att restaurangerna är olik andra företag, det är vinnsten som räknas.
Vinnsten på bekostnad av mycket annat.
därför tror inte jag på det här alls och tycker definitivt att de pengarna kunde lagts på något bättre.

Jaha, goa vänner. :)
Jag har ändrat lite på min blogg iaf. Lite på utseendet och tackar
Linda
för ett bra tips.
Tackar även älskade maken för hjälpen eftersom jag inte kan fixa sånt här själlv.

Innehållet kommer dock bli detsamma även om jag antagligen kommer skriva lite mer om mina åsikter vad det gäller samhällsfrågor och politik.
Det intresserar och engagerar mig och det är dessutom så viktigt.
Dags för te och lite läsning. Rekomenderar: En halv gul sol, om ni inte läst den. Otroligt bra!
Godnatt


Kommentarer
Postat av: Lejonkvinnan

Hej vännen!

Vad fint du har gjort :) Ombyte förnöjer heter det ju och jag brukar också "möblera om" på min blogg då och då.



Håller med om det du skriver! Jag började läsa i tidningen om skattesänkningarna men blev så sur att jag slutade. Att en gymnasielärare skulle tjäna så mycket? Ja inte här i alla fall, kanske i huvudstaden men inte hos oss, här tjänar knappt rektorerna så mycket.

Och som vanligt, ge mer till de som som redan har, till de friska som kan jobba, men till oss som inte kan.....skäms på oss. Nä fy tusan!



Massa kramar <3

2011-04-13 @ 08:35:46
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Tina

Precis som du skriver kommer inte priserna att sänkas i resturangerna. Men eftersom det är så stora kostnader att driva en restaurang. ca hälften av omsättningen går till löner sen tillkommer alla råvarukostnader, hyror etc så blir det inte mycket kvar att förbättra och investera. Det går runt med ekonomin men inte mycket mer och detta gäller på dom flesta orter. Jag tycker detta är en bra åtgärd. Jag tycker däremot att vi kan dra in våra bidrag till andra länder och ge det till våran sjukvård som vi inte ska minska på.

Ha en fortsatt bra dag Kram

2011-04-13 @ 10:08:52
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Linda

Ibland behöver inte förändringarna vara så stora. Det är det lilla som räknas. Helt OK att länka till mig, bara kul att kunna ge tips & råd.

Enl fk hade de ringt mig 14:47 men det var upptaget då, hmm..?? Jag ringde och var inte allt för glad men bads vänta på att hon skulle ringa igen.



Det är dyrt över allt.

Jag blev också irriterad över Regeringens lovord. Hade jag kunnat argumentera mot Reinfeldt och de andra hade jag mer än gärna gjort det. Kunnat lägga korten på bordet för dem, för de hade inte klarat EN DAG i mina kläder.

2011-04-14 @ 18:00:56
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Linda

Ibland behöver inte förändringarna vara så stora. Det är det lilla som räknas. Helt OK att länka till mig, bara kul att kunna ge tips & råd.

Enl fk hade de ringt mig 14:47 men det var upptaget då, hmm..?? Jag ringde och var inte allt för glad men bads vänta på att hon skulle ringa igen.



Det är dyrt över allt.

Jag blev också irriterad över Regeringens lovord. Hade jag kunnat argumentera mot Reinfeldt och de andra hade jag mer än gärna gjort det. Kunnat lägga korten på bordet för dem, för de hade inte klarat EN DAG i mina kläder.

2011-04-14 @ 18:01:00
URL: http://banton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0