Mamma

Igår började Jens säga mamma på riktigt. :) Han hade en period för länge sedan då han sa mamma eller mammamammma
Nu den senaste tiden har det kommit fler och fler ord. Han pekar på saker och liksom frågar vad det är. Sakerna han undrar över trycker han mot mig, om det går, om det inte är något som är långt borta.
Han förstår ju på något vis att mamma fattar inte om man inte visar mer direkt. :)

Pappa har han sagt länge och till mycket. jag har försökt att få honom att säga mamma åt mig istället men då har han bara upprepat pappa och skrattat. Han liksom retas med flit, det är jag säker på. :)
Nu igår då så sa han mamma. Då blev jag svinglad och hoppade omkring, mmm, nästan iaf. Han gillade väl antagligen reaktionen för nu säger han mamma rätt ofta faktiskt. hihi
Han får ju väldig positiv respons när han säger något så han pratar mycket och klappar händerna.
Han är duktig.

Orden som används av honom mest just nu är:
pappa
mamma
moffa
datta = dator
böja = blöja
töja = tröja

bapp = bajs hihi

Nu för en tag sedan pekade han på min track och sa tack
Ja, många ord låter lika.
Tack säger han ju ofta, speciellt när det är jag som får något, tex av Danne.

Bevis på att han förstår vad man säger får vi ju hela tiden och vi blir lika förvånade varje gång. Igår höll han på och leka med något köksredskap, typ en grej man lyfter upp kött med eller så.Daniel sa (på skämt hoppas jag) att: Jens gå och nyp mamma i rumpan med den.
Lille vännen går då raka spåret fram till mig och börjar stryka med den mot mig.

Igår när vi kom hem till mina föräldrar så började han säga moffa moffa när vi parkerade utanför deras hus.
Det händer mängder med saker hela tiden nu , vad det gäller Jens utveckling och det är så roligt.
Skall försöka fokusera på det istället för att se det som är lite negativt just nu.
Ha en skön kväll.
So long

Kommentarer
Postat av: Helena

Åhhh vad mysigt det låter :-) Maya har sagt mamma länge, nu har hon börjat ropa det högt när hon letar efter mig men tidigare har det varit ett uttryck för missnöje när hon gormat "mamma" :-)

2008-08-05 @ 19:06:55
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Mia

Mysigt!!!! Bästa ordet som kan komma från de små!

Tänker på er ofta! Hoppas ni får en trevlig resa!



Många kramar från Åled

2008-08-05 @ 22:24:38
Postat av: Malin*

Visst är det mysigt när de börjar prata? Dotterns första ord var varken mamma eller pappa.... utan "tutten", uttalet går ju inte att beskriva såhär, men det lät för roligt! Ha det bra i Polen! Kramiz

2008-08-05 @ 23:17:24
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: T

Nu är jag tillbaka. :)

Meeeen, missade jag dig nu? Hoppas du inte har hunnit åka. Det har du säkert :(

Nåja, jag hoppas att ni får en superskön resa till Polen. :)



Kram

2008-08-06 @ 09:00:49
URL: http://modestymom.blogg.se/
Postat av: Annica

Åh vad roligt med alla ord!

Hoppas att ni får en underbar semester.

Massa kramar från mig!!!!

2008-08-06 @ 09:36:06
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Jag har precis hittat till din blogg och läst många, många sidor. Jag kan inte föreställa mig hur det är att vara blind mamma - jag tycker det är svårt att jaga barn även om jag (för det mesta) ser var de är.

Jag hoppas ni får det bra i Polen och jag fortsätter gärna att läsa din fina blogg framöver!

2008-08-06 @ 14:46:11
URL: http://viktoriam4underbara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0