Med risk för att bli tjatig....

så kommer här ännu ett inlägg om min käpphäst halsen och där påhängande eller, man kanske ska skriva instickande track. Eller utstickande? Ja, den gör ju båda delar.
Grymnt hatad är den idag iaf, så mycket kan jag skriva.

Jag har velat hit och dit om jag skulle ta mig i kragen och ringa halskliniken för att få hjälp. Antibiotikan har ju inte funkat som ni hört tidigare... Men det har liksom tagit emot av olika anledningar.
Tänkte imorse att jag har ju tid idag för ett sjukhusbesök iaf så jag ringde och berättade hur jag kände. Att jag var arg och besviken för att ingen odling togs förra gången trots att jag sa till och att nu måste jag komma en extra gång för att göra den. sköterskan blev också irriterad lät det som, hon tyckte det var mkt dåligt av läkaren förstod jag, så det var ju skönt. Hon tryckte in mig på förmiddagen.
Kom dit och träffade en ny läkare, men kommer jag akut så kan jag inte begära mer.
Den obligatoriska frågan kom: Varför har du track?
Ilskan bara bubblade upp i mig och jag svarade tjurigt: Jag vet inte....
Men sedan tog jag tag i mig själv och blev en duktig tjej som förklarade min trackhistoria så där lite snabbt och lätt, som de vill ha det....
Okej, då förstår jag sa han. ;)
Härligt, för det gör inte jag.
Jag förstår inte mycket just nu.

Här kommer det jag inte förstår.
1. Jag har haft tracken i drygt tre år nu och fortfarande har jag en storlek på tracken som en vuxen man. Alltså den är mkt stor i omkrets och sticker långt ner i själva luftstrupen.
Detta fick jag höra redan från början att det var inte bra om man gick med för länge, därför var målet att jag skulle gå ner i storlek så fort som möjligt.
Men Halmstad vågar inte göra ngt själv utan väntar på Lund och där händer inget. Var säker på att efter den misslyckade operationen i april skulle läkaren iaf ha gått ner i storlek så vi fick testa hur det var men inte ens det gjorde han. Det var förövrigt han som sa till mig att det inte var bra, att ha för stor storlek alltså.Nu har det gått sju månader till.
Att gå med en track är inte bra om man någon gång ska ta bort den. då ska man rycka den så fort som möjligt eftersom själva luftstrupen påverkas av att ha ett rör inne i sig....
Vilket låter helt lågiskt eller hur?
Varför har detta förhalats så i så fall?
Varför händer inte ett skit?

Det är en sak. Sedan har vi det här med alla infektioner.
Läkaren idag frågade vad jag ville ha hjälp med och varför jag kom.
Sa att det berodde på att hans kolega inte gjorde som jag sa sist...
Dags att ta odling och eftersom det är svårt att ta en odling i hålet om man inte tar ut tracken, så fick vi göra det också. Han fick kalla in en kolega eftersom han själv aldrig gjort det innan.
Det gick väl bra.
Svaret på odlingen kommer tidigast i början av nästa vecka.
Men observera, bakterier har man i kroppen så även om odlingen visar att man har typ ett antal så behöver inte det betyda något det kan lika gärna vara virus som orsakar allt slem. Sedan kom det där igen, det är inte bra att ta penicillin för då kan bakterierna bli resistenta. Okej, den har jag aldrig hört innan...

Allt bara sköljde över mig och jag började gråta. Läkaren blev helt tyst och efter ett litet tag så reste jag på mig för att gå, fortfarande gråtande. Jag ringer dig när odlingen är klar sa han, känns det okej för dig?
vist.
Ingenting alls känns okej med detta.

Nu ska jag börja tänka mig in i tanken att tracken kommer jag få leva med resten av livet och slemmet också.
Jag tror inte på något mirakel i det här fallet för det känns bortslarvat.
Ibland fattar jag inte varför jag gnäller, när jag läser det här låter det ju inte så farligt, jag är ju inte på väg att dö eller något sånt. men jag gråter ändå för jag är så in i bänken trött på att kämpa mot denna sjukdom som aldrig lämnar mig i fred.

När jag blev sjuk, 1985, var jag en helt frisk snart sjuårig tjej. Nu sitter jag här 26 år senare, blind, efter långt kämpande med massor av sjukhusbesök och operationer. Stelopererad i nacken när jag var tolv år, efter en tid med fruktansvärda smärtor och ett hot om förlamning eller död.
Konstiga problem med halsen, som ingen läkare vetat riktigt vad de ska ta sig till med som kommit två gånger och som får mig att hoppas att jag inte kommer dö av att kvävas iaf. Båda gångerna var jag mkt nära att inte överleva. första gången, när jag var 14 år vägde jag 22 kg eftersom jag inte kunnat äta på hur länge som helst och hade inte sovit på flera månader eftersom jag vaknade i panik varje gång jag lyckades somna in.
Sedan kampen att komma tillbaka, att lära mig äta igen vilket tror jag kräft den största styrkan av mig någonsin, det var en kamp mot mig själv och mot alla andra. Kunde inte äta mer än en fjärdedel falukorvsskiva,sedan bröt jag ihop. Jag hade en sond på magen och den hatade jag men den kunde de ju inte ta bort förrän jag hade bevisat att jag skulle och kunde äta. Jag var en hatande människa då. Pappa hjälpte mig att komma tillbaka.
Japp, sedan har vi ju det här med reumatismen som alltid finns där men som jag vant mig vid. Höfterna är bytta och under det senaste året har jag fått dåliga händer.
Lever med mer eller mindre värk hela tiden och en ständig oro finns ju där för hur allt kommer se ut om 20 år.
Jag känner mig arg, det märks eller hur?
Jävla jävla reumatism som gjort detta mot mig, men jag har Jens och det är min stora seger över den här sjukdomen, för den höll på att kosta mig honom också.

Nu när jag skrivit allt detta, huller om buller mår jag inte bättre precis... Haha
Idag är en dag då jag tycker att livet är orättvist.
Men har någon sagt till dig Ulrika att livet ska vara rättvist

Nu känner jag jättestarkt för att radda upp allt jag har att vara tacksam för, det är ju så mycket. Men idag är inte en sån dag så jag sätter punkt här.  Haha

Nu går jag och tar ett bad och kasstar något i väggen istället... ;)
Kram på er.


Kommentarer
Postat av: elin

26 år senare och du har inte gett upp? Då är man stark! Så då, då vet vi att du är stark. Och så vet vi att du har Jens, då vet vi att du har någon på din sida. Och så har vi en ny läkare, som kanske kanske tar en odling så att du kommer ett steg närmare friskheten på halsproblemet.

Kram

2009-11-11 @ 13:09:01
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/
Postat av: soffie

tack för boktips den ska jag kolla efter,

Tycker du verkar vara en helt otrolig människa med sån livsglädje jag får ofta dåligt samvete då jag klagar för nåt så fjantigt som lite huvudvärk eller en jobbig son,

Hoppas verkligen din hals kan bli bra och att du ska må bra,

Du är en sån goo person med all rätt i världen att klaga å det är ju det som är bra med en blogg,vi finns här för dej.

Massor av kramar

2009-11-11 @ 21:19:39
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Det är där ditt tigerhjärta kommer in i bilden,utan det så skulle vem som helst ge upp,men vi har inget sånt vi som inte är så sjuka utan veknar och gnäller för allt som inte är bra,mensjälv har jag ett hjärta som bryr sig när jag läser om allt som du går igenom men borde snart vänd till det bättre tycker och tror jag,kram.

2009-11-11 @ 21:44:19
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Lena

Ulrika, livet är orättvist och att ibland inte orka hålla skenet uppe att allt ändå är bra är som jag ser det helt förstårligt. Klart att vissa dagar blir extra jobbiga och då förstår jag att du blir frustrerad. Det viktigaste är att man kommer tillbaka efter varje dipp och det gör du! Du är starkare än vad du kanske tror. Jag beundrar dig Ulrika. Du har verkligen fått känna på motgångar men ändå vill du leva och få ut av vad livet kan ge. Tänk så många människor det finns som tar sitt liv pga att de känner sig olyckliga, att livet är motigt på något sätt....och så finns du som får kämpa så!!! och som vill leva och vara en del i din sons liv och kunna få njuta av livet. Jag beundrar dig Ulrika, din uppriktighet, att kunna tala om att nu är det jobbigt men också att tala om att jag käpar vidare fast livet inte är så snällt emot mig. KRAM!

2009-11-12 @ 08:47:46
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Åh vad jag blir frustrerad över att läsa om läkarna du stöter på!

Men du är stark, men självklart har du all rätt att bli arg! Jag tror att man måste få bli det ibland, du vet bli så där fruktansvärt arg så man skriker och gapar, slår i dörrar, kastar saker, gör Ronja Rövardotters vårskrik, skäller ut någon och sedan gråter tills man inte har några tårar kvar.

Eller...jag är sådan åtminstone, och när jag gjort allt det där, då orkar jag ta nya tag igen. Då orkar jag börja kämpa mig uppför stegen igen så att säga...du vet, helt ner innan man kan gå upp.



Ähh...jag vet inte, men vad jag vet och vad du redan vet, är ju att jag tycker att du är starkare än någon annan och jag vet att du fixar allt detta!



Hur som helst, jag hoppas du mår bättre idag både i kropp och knopp så att säga.

Massa massa kramar till just dig!!

2009-11-12 @ 10:30:10
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Jen

Men allvarligt, ursäkta språket men vad är det för JÄVLA IDIOTLÄKAR????? Jag blir FÖRBANNAD

2009-11-12 @ 18:40:53
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Linda

Ibland får man tjata så är det bara. Det är en del av ens bearbetning.

Jag ryser när jag läser det du skriver.

Jag har låg tilltro på VC läkare men en hög tilltro till sjukhus läkare. Jag vet inte varför skillnaden är så.

Du verkar ha en god kämpar glöd.

Ta vara på den!!

Du klarar detta!!

Jag vet det!!

2009-11-13 @ 12:52:31
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hej!!! ja du och jag som klagar på att jag gått sjuk i snart 5 år ska nog vara tyst. Hur har du orkat så här länge och med allt detta tjat???? Jo jag ska börja med ett slags dropp och dom ska försöka få stopp på mina skov tror jag läst att du fått denna medicin Remicade stämmer det?? Hur har du i så fall upplevt detta? Ha en bra dag, tänker på dig Kram Susanne

2009-11-13 @ 13:08:47
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Hej vännen!

Jo jag funderar starkt på att vaccinera Lillen. Men det känns nervöst, för det är ju trots allt inte testat sådär jättebra, men det är säkert bättre än att de får grissjukan i alla fall.

Hur mår lillkillen idag??

Hur mår du??



Kramar om!

2009-11-13 @ 15:13:47
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: soffie

fredagskramen till dej min goa vän

2009-11-13 @ 20:10:33
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Susanne

Godmorgon!!! jag vet inte när jag får börja ska till min läkare på Torsdag då får jag nog mer info men han sa att det var bäst vi körde igång innan jul. Skönt att höra att du blev bättre det är ju ganska många biverkningar med det är det ju på all medicin. Nej nu ska jag åka till gymmet får hoppas ryggden inte pajar helt. Ha en bra dag Kram Susanne

2009-11-14 @ 07:51:28
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: Merja

Hej vännen.

Fy faan säger jag rent ut för sjukvården.

Du måste vara så less på alla läkare nu.

Skickar dig en stoooor kram vännen.

2009-11-15 @ 10:34:35
URL: http://wwwnettynu.blogg.se/
Postat av: marie

<Hoppas du mår bättre idag i kropp och själ!

Jag tycker du verkar vara en riktig kämpe, stark och med ett stort, varmt, kärleksfullt hjärta!

Heja, tjejen, du klarar detta!!!

Kram på dej i massor!!

2009-11-15 @ 12:05:44
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: marie

<Hoppas du mår bättre idag i kropp och själ!

Jag tycker du verkar vara en riktig kämpe, stark och med ett stort, varmt, kärleksfullt hjärta!

Heja, tjejen, du klarar detta!!!

Kram på dej i massor!!

2009-11-15 @ 12:06:11
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Hoppas allt går till det bättre och ni har det bra,kram.

2009-11-15 @ 15:46:09
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hejsan!!! Ja nu har vi Måndagen här dax att träna för dig eller? Ja ska först till tandläkarn sen blir det gymmet bara ryggen inte krånglar. ha en bra dag. Kram Susanne

2009-11-16 @ 08:54:35
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: Anki

Vännen du blir aldrig tjatig! Jag är inne och läser varje dag men ursäkta mej så är jag dålig på att kommentera just nu! Kramar till dej!

2009-11-16 @ 11:40:31
URL: http://anci62.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0