Funderingar

Jag har lagt en tung och jobbig period bakom mig, jag tror och hoppas den ligger bakom mig nu iallafall.

Funderingarna hänger över mig fortfarande men de känns inte så ohanterliga längre.
Jag vill så mycket men känner att både min kropp och även min mentala kraft inte orkar samma sak. Det känns svårt.
Men nu har jag en liten plan och jag ska se om jag kan göra något av den.

Som jag skrev i förra inlägget så läste jag en bok då som heter Pepparkakshuset. Det är ju en roman men den satte igång många tankar den också, eller funderingar.
Den handlar om mobbing. Sedan är det ju en krinalroman så det blev ju lite mord och sånt, men den satte som sagt igågn lite funderingar på det här med mobbing.

En förälders värsta mardröm är ju att ens barn ska fara illa på något sätt. Sjukdommar, olyckor eller att andra ska göra illa dem.
Jag själv har tänkt mycket, redan innan han föddes faktiskt, på om min situation kommer göra att Jens får det svårt. Att andra barn ska vara taskiga mot honom för att han har en mamma som är blind, har en konstig mojäng på halsen. ja  ni förstår hur jag menar?
Men jag vill ju tro att detta med mitt funktionshinder kan föra något gott med sig istället. jag hoppas att Jens kan få en mer öppen syn på andra människor tex och kanske kanske kommer hans kompisar så småning om också möjligtvis lära sig något av det. Det som finns nära och som man kommer i kontakt med blir ju inte så skrämmande.
Jag hoppas det blir så.
För samtidigt tror jag så här, anledning till att ett barn blir mobbad och utstött hänger inte på barnet i sig eller hans/hennes situation utan snarare på de som är elaka. Man kan alltid hitta något att reta någon för. Det behöver inte vara något speciellt utstickande med barnet i sig.
Eller vad tror ni?

Detta för fram mig till det andra jag är rädd för.
Att mitt barn skulle bli en sån som mobbar andra.
Det är ju en stor skräck det också. Då skulle jag verkligen känna att jag gjrot något fel.
Vad är det som gör att barn trycker ner andra barn?
Är det något i uppfostran? Deras hemmasituation? Grupptryck är det väl men mer då?
Jag vet inte. Men vad skulle jag göra om jag fick veta att Jens slog och trakaserade ett annat bar?

Min stora önskan är att Jens ska bli och vara ett glatt, nyfiket och öppet barn. Ett omtänksamt barn som står för sina tankar och stöttar andra.
Inga dåliga önskningar...

Efter detta inlägg om ssaker jag haft i mitt huvud den senaste tiden så önskar jag er en fin lördag.
Hoppas ingen tagit illa upp för detta jag skrivit nu bara.
Kram mina vänner.

Kommentarer
Postat av: soffie

mycket tänkvärt du skriver,

Jag har med sånna tankar för det värsta som kan hända är verkligen om någon av mina barn skulle bli sjukt eller fara illa på något vis.Min dotter som fyller 17år har börjat vara ute länge ibland och jag är så himla orolig då hon åker buss sent för man vet ju aldrig vad det är för idioter ute,

Den där boken får en verkligen att fundera på hur många människor har det runt oss,tänk vad mycket som händer som vi inte vet om,

Ha en goo kväll goa du!

2010-03-13 @ 16:51:25
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Hej vännen!

Har delat en massa tankar till dig i ett långt mail!

Kramar

2010-03-13 @ 17:29:21
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: bjorne

Hej kompis,kloka tankar men oftast är det barn som söker bekräftelse och har föräldrar som är korkskallar som är mobbare och visst kan det det finnas några som säger något till Jens under åren om det du tar upp och skulle Jens en dag komma hem och dängt någon så har han markerat att han inte tar skit från andra,bästa sätt att hantera detta kanske är att du är med på alla föräldramöten och sånt som berör skolan så kan barnen fråga allt dom funderar på om din track mm,då är allt redan så självklart för dom så det blir inte så mycket funderingar och frågor till Jens i skolan,tror jag har rätt och ha en toppenhelg hela familjen,kram.

2010-03-13 @ 19:49:35
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Malin

Du är som vanligt himla klok och jag håller med dig om alltihopa!! Det är svårt att veta varför olika saker sker, och jag tror bl a att mobbare i grunden har dåligt självförtroende, och dövar det med att klanka ner på andra istället.. Det finaste man kan ge sina barn är kärlek och uppmuntarn för de kommer långt med det.... I Jens fall kommer det att gå bra, för han har en mycket omtänksam och vaken mamma... kramiz m

2010-03-13 @ 21:03:24
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: messan

Det är hemskt med de som mobbar och jag tror i grunden beror det på deras dåliga självförtroende och självkänsla som spökar. Det viktigaste man kan ge sina barn är att de litar på sig själva och hjälpa dom att få en bra självkänsla.

Det är en förälders största skräck att det ska hända ens barn något.

Ha en fin söndag!

Massor av kramar

2010-03-14 @ 09:17:24
URL: http://www.jagochminms.blogspot.com
Postat av: Susanne

Hejsan!!! Ja du man får sina tankar i bland och det är en del man inte tänkt på. Hoppas du mår bättre. Jag har fått barnens hosta och den är inget att leka med. Träningen var toppen fast lite mycket folk skulle vilja ha gymmet för mig själv. Tråkigt att du ska behöva vänta så länge man tappar ju så lätt. Ha en bra kväll. Kram Susanne

2010-03-15 @ 17:19:06
URL: http://vejers.blogg.se/
Postat av: Anki

Ja du Ulrika det var kloka ord från dej och jag håller med dej fullständigt. Ha det gott och Kram.

2010-03-15 @ 19:01:06
URL: http://anci62.blogg.se/
Postat av: elin

Som alltid får man ut något viktigt budskap av dina få rader, så enkla men så viktiga. Det är helt rimliga och kloka frågor och förhoppningar du tar upp. Vad finns det i en människa från början och hur mycket växer/uppfostras fram? Det är en etisk fråga, som det finns många svar på, alla relativa. Själv tror jag att en människa föds med en större risk för att få vissa egenskaper och inte lika stor chans att dem drabbas av andra. Och så som du tänker tror jag du gör att Jens utvecklar många av sina goda sidor som han har "anlag" för att få. Till exempel envishet, eller positivitet, motivation, drivande eller framåt osv. Du förstår vad jag menar.

Kramar

2010-03-15 @ 20:44:40
URL: http://foreverhopeless.blogg.se/
Postat av: Malin

åh, vad glad jag blir! Om du bara blir det minsta peppad av mitt inlägg så blir jag överlycklig! Vet hur tufft du har det och ibland får jag dåligt samvete för att jag gnäller så... Hoppas nu att min gnällperiod är över och att jag istället skriver såna inlägg som får dig att hoppas och se framåt...många kramar på min goa vän!

2010-03-16 @ 20:07:12
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Gizze

Ramlar bara in och önskar dig och familjen en lugn och skön helg!



Kram Gizze

2010-03-19 @ 17:15:22
URL: http://gizzez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0