Försöka duger

Tack ska ni ha! Det är oerhört skönt att känna ert stöd och att ni också inser det knasiga och orimliga i detta beslut. Känner mig mindre ensam tack vare er.
Igår skrev jag mail till politikerna som sitter i Hallandstrafiken och hoppas på att de tar sitt ansvar och ställer krav på att färdtjänsten ska fungera på ett bra sätt för de som är tvungna att använda den.
För vet ni, jag har inte färdtjänst för att jag inte VILL köra bil och för att jag tycker det är mycket lyxigare och skönare att ta en taxi...


Jag sörger inte ofta över att jag inte kan se men vissa saker skulle jag gärna vilja kunna göra. Tex se min son, vila ögonen på honom och bara njuta av att han är den vackraste på denna jord, vet ju att han är det, men hade velat se det på riktigt. Jag hade även velat se mina syskon, Lovisa var åtta år när jag förlorade synen helt och Jesper var fyra. Nu är dem 28 respektive 23.
Skulle gärna se Daniel med såklart, drunkna i hans ögon, ja sånt där man tydligen gör... De säger att min pappa är gråhårig nu, men för mig är han svarthårig, så det kan väl vara som det är, vet att han är den finaste pappan oasett vilken färg han har på håret...

Sedan sörger jag ibland några saker till, att jag inte kan cykla, för det älskade jag, det var frihet för mig. (ttandem är inte samma) Nu är jag hänvisad till att ta rätt långsamma promenader på de vägar jag hittar på. Jag är ledsen för att jag inte fick ta körkort eller mc-kort. Men jag har aldrig haft det och därför kan jag inte sörga det på samma sätt. Men jag hade hellre haft ett körkort istället för att vara beroende av färdtjänsten och Hallandstrafikens nycker.
Faktiskt är det så men ibland känns det som att jag har färdtjänst bara för att jäklas med Hallandstrafiken. så otrevliga som många av de på beställningscentralen är när man bokar bilar, det har jag aldrig träffat på någon annan stans.
Det är en tjej där som är så himla gullig och trevlig. Hon suckar aldrig när jag bokar bilbarnstol och hon är alltid så glad och hjälpsam. Talade om för henne det en gång, att jag tyckte hon var så go, hon blev jätteglad.
tänkte att det kanske smittar av sig och jag tycker nog att de blivit lite gladare efter det. ;)

Att vara blind är opraktiskt, det är jag den första att erkänna, men det skulle ha kunnat gå mycket bättre om människor som fattar beslut försökte sätta sig in i hur andra har det. Men ekonomin och orken finns väl inte där kan jag tänka mig.

Halmstad har under flera år utgett sig för att vara en av sveriges bästa komuner för  funktionshindrade. Det är rätt kaxit att säga så.
De har i och för sig satt upp punktskrift på flera offäntliga byggnader, utanför dörrar osv. Namnskyltar och så.
På sjukhuset har de tex gjort en fåra i golvet som man kan följa med käppen så man hamnar någonstans, jag har faktiskt inte kollat efter vart...
det är väl bra, en fin tanke, men ibland känns det som att det är något man gjort för att det ser jäkligt bra ut.
Hur färdtjänsten funkar, det syns inte.

Jag blir trött ibland. den här frågan, ang bilbarnstolar, tänker jag fortsätta driva så långt det går. Jag gör det för att jag tycker det är så fel och inte för att jag själv, just nu, är drabbad av deras beslut.
För jag får använda deras bilbarnstol till jens inte längre behöver en, det är de nyblivna föräldrarna som kommer få lida av det.
Men,mitt nästa steg är att vända mig till hallandsnytt. Tv skulle nog kunna göra en mycket bra sak av det om de vill. Synen att se mig bära på en sån bilbarnstol på stan hade varit rätt rolig faktiskt, speciellt som jag också ska ha käppen i  ena handen och helst Jens i den andra. hahah Men jag kanske hinner förvandla mig till en bläckfisk innan det är dags, lite får man ju göra själv...

Jaja,nog om detta på ett tag.
Föresten, idag är det en månad till operationen....

Bara massa skojsigt på gång just nu alltså. Heheh

Tack igen och stor kram!


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag tror att det finns väldigt många vänliga och fina människor som man inte vet om. Jag har turen att ha många av dessa människor runt omkring som vänner och familj, de bästa. Det stödet är enormt.

Jag kan inte tänka mig in i din situation, men stödet av trevliga och goa människor är enormt stort. Det känslomässiga är nästan större än det synliga. Hjärtat!! Känslorna i hjärtat!!



De ska försöka hitta nya behandlingsmetoder och förhoppningsvis fungerar TENS på mig så jag kan ta bort ialla fall den ena medicinen som verkligen gör att jag går upp i vikt.

2010-11-10 @ 16:28:09
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Elin

Wow trots alla problem och hinder orkar du kämpa så för saker som inte är dina största problem. Ta inte på dig för mycket bara.

Känns bara så avlägset. Efter alla år så är jag fortfarande här. Ska inte klaga egentligen. Finns ju mycket värre än det jag lever i.

kramar

2010-11-10 @ 17:18:15
URL: http://uturanorexin.blogg.se/
Postat av: Titti

Nu fick du ju mig att gråta! Det var ju inte din mening! :)

2010-11-10 @ 19:13:20
Postat av: Amanda

Jag är så himla imponerad av dig ska du veta. Varje gång jag själv är nere i en svacka och tycker att livet är verkligen pest och pina så tänker jag på alla som har det så mycket värre än vad vi har det. Och då ofta också på dig. Du är alltid så himla glad och positiv och du klagar sällan, även om jag ärligt tycker du har rätt att göra det. Många gånger!

Man tar så himla mycket för givet här i livet, och att kunna se är väl ett praktexempel. MEN alla kan inte göra det. Det minsta man kan göra för sina medmänniskor är väl att försöka underlätta och förenkla så alla ska kunna leva så fritt som alla ju vill. För alla vill ju ha sin frihet. Det är knappast något unikt.



Du är grym!

KRAM på dig

2010-11-10 @ 19:18:18
URL: http://creyla.blogg.se/
Postat av: Lejonkvinnan

Du är helt underbar! Någon med mer kämparanda får man leta efter!

Kram banan!! ;)



2010-11-10 @ 19:45:54
URL: http://lejonkvinnan.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Du är en kämpe Ulrika!! Jag beundrar dig verkligen massor!! Stor kram från mig!

2010-11-10 @ 21:37:31
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Britta Bloggar

Åh så fint, jag blir alldeles rörd!

2010-11-10 @ 21:45:35
URL: http://brittabloggar.wordpress.com
Postat av: soffie

jag blir helt tagen av dej och ditt positiva sätt här går jag å gnäller på sånna fjant saker som ex.en förkylning,

du är nog den starkaste människa jag vet dte är verkligen goo idej,

jättebra att du driver detta vidare,håller alla tummar att det blir du som får rätt å andra i din sits,

massor av kramar till dej

2010-11-10 @ 21:55:27
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Jen

Hallandstrafiken SUCKS, men ge inte upp vad du än gör!!! Blanda in media,det brukar hända saker då. Jag tänkte faktiskt på dig i dag,,, undrade om du kom ihåg något av när du hade syn. Typ färger,,, sånt, bussar,,, typ. Jens är suuuupersöt kan jag tala om. Ja, här var det skitungar i Årsta. En jävel i Kalles klass. Imorgon blir det möte med rektor och lärare. Jag är onöjd om man säger så. Sitter nu mitt i natten med ett glass rose och försöker samla mina tankar. Kram kram

2010-11-11 @ 00:13:55
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Annica

Du är så otroligt stark! Förstår inte vart du får din styrka ifrån. Kan du int edela med dig lite? ;-)

Har lagt ut historien om stockholmsresan jag och Emil gjorde i helgen. Det kanske kan få dig att le lite. Hoppas jag!

KRAM!!!!

2010-11-12 @ 16:50:48
URL: http://afroditeskrypin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0