Väntan

Att vänta är jag ju van vid, efter alla år som patient... :) Jag hade mer tålamod när jag var liten, konstigt nog.
Idag blir jag frustrerad och irriterad efter bara en kort stund.

Idag har jag varit på Spenshult, dags för Remicade-dropp plus en kortisonspruta i vänster fot. Här var det ju ingen väntan, förutom tiden då provsvaren ska bli klara plus tiden jag satt med droppet då men det är ju så  det är och jag blir på gott humör av att träffa sköterskorna, de är helt fantastiska och så bjuder de på gott fika. :)
Inget problem med det alltså.
Sedan hade jag bokat en bil från Spenshult till frissan, färgning av fransarna stod på schemat... Fick bilen 12.20, skulle vara där 13.00. Resan tar högst tio minuter för sallongen ligger i Oskarström.
Han var lite försenad så tjugo i kom jag fram. Frissan tog mig direkt så strax före ett var jag klar.
Min bokade bil hem skulle komma kl 14.05.
När jag bokade bilen hem, dagen innan fick jag välja mellan kl 13.15 och 14.05. den kvart över vågade jag inte ta eftersom jag inte visste om jag skulle vara klar då. Ringde för att se om den bilen fanns kvar, men det gjorde den inte. Så det blev att vänta i en timme, och mer än det för bilen var försenad en kvart.

Jaja, detta är ju inget konstigt men ibland blir jag trött på all tid som går åt till väntan.
Som ni förstår hade det aldrig funkat för mig att ha Jens tre timmar varje dag på dagis... Då hade jag ju knappt hunnit iväg. Haha
Det positiva, eller vad man ska kalla det, är att jag hann bli så himla sugen på att fixa mitt hår. det var en tjej som satt och fick sitt hår färgat, under tiden jag satt där. Blev så inspirerad och trött på att sitta tyst så jag upphov min stämma och bokade en tid nästa vecka. Då ska här färgas och fixas till.
Tänk vad det kostade mig att sitta där och vänta... Ska skicka räkningen till Hallandstrafiken tror jag minsann, kan de ha.

Apropå Hallandstrafiken har de gjort många försämringar för oss färdtjänståkare. Bland annat så måste man själv, nu mer, ha en barnstol med sig. Det är föräldrarnas ansvar att barnet sitter säkert och därför ska tex jag montera in min stol i en bil, som ser olika ut för varje gång. Dessutom ska jag bära omkring på denna stol på tex stan. Vad kan den väga? 10 kg...
Tur man styrketränar. Eller, jag kanske ska säga upp mitt kort på sats för träning lär jag ju få ändå...
Funktionshindrade ska inte ha barn, eller om de har det ska de stanna hemma.

Är det någon här som kan försvara detta på ett sätt som jag förstår.
För mig är detta idioti.

En annan grej de har beslutat är att de funktionshindrade som bor i ett hus med flera våningar utan hiss, De har haft hjälp med bår innan, har nu två alternativ. Det första är att få hyresvärden att montera in en hiss (lycka till)!! Eller att flytta till ett boende som är mer tillgängligt.
Annars... Får de väl sitta där de sitter, antar jag.
Omännskligt och hårt enligt mig.

Att vara beroende av hjälp är inge vidare, speciellt om de man ska få hjälp av, styrs av ett ekonomiskt intresse, som Hallandstrafiken tex.

Över till något roligare.
I lördags tog jag och utmanade mig själv. tog med Jens till en lekplats jag aldrig varit med honom på innan. Vi hade så roligt och jag kände mig så stark efteråt.
Det har varit underbart höstväder nu i flera dagar.

Ha en fin kväll.
Kram!

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller med dig, funktionshindrade får allt mindre hjälp. Fattar inte hur de tänker. Allt handlar om vinstintresse. Är därför samhällsklyftorna är som dom är.

Stå på dig <3

2010-10-12 @ 21:55:54
URL: http://uturanorexin.blogg.se/
Postat av: soffie

men kära nån fick du bära runt på den så guu va dumt,

hoppas nu att du mår bra och ni haft en underbar dag,

å va du är modig som går iväg så,

kram ps du måste bara få tag på 100åringen som klev ut genom fönstret och försvann helt galen är dne boken,

2010-10-12 @ 22:54:12
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Annica

Ser att färdtjänsten verkar fungera på samma sätt oavsett vart i landet man bor. Oftast har man ju färdtjänst för att man har ett funktionshinder av något slag. Men man måste vara frisk för att kunna använda sig av den.

Jag skulle till sjukgymnasten en gång när Emil var liten. Ringde och frågade om det var möjligt att få en barnstol till en ettåring. Och det var inga problem. Sen berättade jag att jag skulle ha barnvagnen med mig så jag behövde en bil med ordentligt med bagageutrymme. Det var heller inga problem. Allt gick att lösa. Jättebra tyckte jag.

Tills bilen kom....

Det kom en vanlig bil. Ingen kombi. Och någon barnstol fanns inte. Och det hade ju inte spelat någon roll. För barnvagnen hade jag ju aldrig fått in ändå. Så jag fick ringa färdtjänst igen och förklara att det här fungerade ju inte så bra. De skulle skicka en ny bil. Med plats för vagnen och med barnstol. Äntligen tänkte jag.

Men...

Det kom en limousin!

Du ville ju ha en stor bil, säger killen på färdtjänsten.

Ja stor var den ju. Men barnvagnen kom inte in nånstans. Och det fanns ingen barnstol...

Jag kom inte till någon sjukgymnast den dagen!

Ja det finns nog hur många historier som helst om färdtjänsten.

Sköt om dig min underbara vän!

KRAM!

2010-10-13 @ 20:53:13
URL: http://afroditeskrypin.blogg.se/
Postat av: Anki

Kikar in och sänder dej en kram!

2010-10-14 @ 22:07:10
URL: http://tankesymfoni.blogg.se/
Postat av: Marie

Jag brukar tänka på det när jag går på stan, hur det skulle vara om man var funktionshindrad. På vårt torg finns en jättestor trappa som är mer som en läktare, det första trappsteget är i samma nivå som torget och sedan går "trappstegen" (ca 50 cm höga)ner mot en gångtunnel. Där borde man jättelätt kunna trilla ner om man var synskadad eftersom det inte finns något räcke eller varning i marken.

Det är jättesvårt att ta sig in i många affärer pga trappor och tunga dörrar. Det är nätt och jämt att det går med en barnvagn och då är jag ändå frisk och stark, hur skulle det gå med en rullstol eller rullator?

Hoppas att samhället förbättras för funktionshindrade!

2010-10-16 @ 19:36:33
URL: http://nissetroll.blogspot.com
Postat av: Jen

Det där med bilbarnstolen borde du gå till media med. Det är helt orimligt. Idioter. Lycka med parken, heja dig. kram

2010-10-17 @ 09:25:43
URL: http://jennyvestbro.blogg.se/
Postat av: Annica

Tack vännen! Tänker massor på dig med. Har börjat kursen idag och det känns jättebra. Men jag är supertrött! Ska lägga mig nu och jag tror inte jag behöver någon insomningstablett i kväll inte!

KRAM!!!!

2010-10-18 @ 21:37:02
URL: http://afroditeskrypin.blogg.se/
Postat av: Linda

Att vänta på sjukresor och färdtjänst är otroligt tröttsamt. Jag har gjort det både i mitt jobb som pers ass och nu även privat.

Jag är glad att jag kan gå till bussen i stället.



Fungerar kortisonsprutorna för dig?

Jag ska träffa en smärtläkare snart och jag får höra så olika. Jag vet inte på vilket ben jag ska stå. Men jag vet att sprutor är ett alternativ för honom.

2010-10-19 @ 13:16:44
URL: http://banton.blogg.se/
Postat av: Rebecca Nilsson

Hej Ulrika.

Hamnade som av en slump på din blogg och blev väldigt intresserad. Jag jobbar som journalist på SVT Hallandsnytt. Egentligen funderade jag på att göra ett reportage om Spenshults sjukhus - men blev mer intresserad av din historia! Du får jättegärna kontakta mig så att vi kan prata mer. Du når mig på 0340-673936 eller på [email protected]



Hoppas på att höra från dig/ Rebecca Nilsson SVT Halland

2010-10-20 @ 08:47:03
Postat av: Linda

Akrylnaglar är konstgjorda naglar. Man gör dem hos nån nagelterapeut. En av våra grannar har såna och det är snyggt, man kan göra olika mönster och grejer på dem. Exakt vad de är gjorda av vet jag inte. Försökte googla på det igår, men fick inte fram det jag sökte och ides inte engagera mig mer.

De jag i såna fall går till är; www.xtremebeuty.se

2010-10-24 @ 11:59:58
URL: http://banton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0